آپ تایم سرور سایت چیست؟

۶ بازديد

آپ تایم سرور سایت چیست

آپ تایم (Up Time) یک ویژگی مهم در هنگام خرید سرویس هاستینگ است. و به این معنیست که هاست شما در دسترس است. در دسترس نبودن سایت شما در بیشتر مواقع، تأثیر منفی بر کسب و کار شما خواهد گذاشت. در صورت نداشتن آپ تایم مناسب، مشتریان نمی توانند وب سایت شما را ببینند چرا که سرور هاست و سایت شما مدتی در دسترس نخواهند بود. بنابراین در این مطلب قصد داریم مفهوم و دلیل اهمیت آپ تایم سرور را بررسی کنیم.

آپ تایم سرور چیست؟

آپ تایم (Uptime) مدت زمان آنلاین بودن سایت در اینترنت، در طول یک سال می باشد که به صورت درصدی محاسبه می شود. به عبارت دیگر، مدت زمان در حال اجرا بودن یک دستگاه سخت افزار IT است،که ایده آل ترین عدد آن، 100 و یا نزدیک به 100 خواهد بود.

یک سایت باید همیشه آنلاین و در دسترس باشد و هرگونه عدم دسترسی و خطای سرور می تواند به آن وب سایت خسارت هایی از جمله ریزش کاربران را وارد آورد. آپ تایم یکی از مهم ترین معیارها برای تشخیص کیفیت خدمات شرکت های ارائه دهنده میزبانی وب است.

مطالب مرتبط: TTFB چیست؟ و چه تأثیر بر سئوی سایت دارد؟

داشتن آپ تایم پایین یا همان downtime علاوه بر اینکه منجر به از دست دادن مشتریان خواهد شد، سبب کاهش رتبه سایت نیز خواهد شد. زیرا که قطعی های مکرر و طولانی مدت از نظر موتورهای جستجو نکته منفی به شمار می رود و برای سئوی سایت به هیچ وجه مناسب نیست.

عوامل موثر در آپ تایم سرور

آپ تایم سرور سایت چیست

عواملی که میتوانند بر روی این مسئله تاثیر داشته باشند، عبارتند از:

شبکه سرور

سرورها در دیتاسنتر نگهداری می شوند تا به امنیت آنها افزوده شود. میزان تسلط کافی به کنترل و مدیریت کامل سرور و ارتقا شبکه می تواند بر حفظ و نگهداری اطلاعات کمک کند و احتمال downtimeشدن را کاهش می دهد.

سخت افزار سرور

در سرور از قطعاتی مانند CPU, RAM و Hard استفاده می شود. که کیفیت آن ها و عدم وجود اختلال در عملکردشان می تواند منجر به افزایش آپ تایم سرور گردد.

امنیت سرور در برابر حملات هکری و بدافزاری

آپ تایم سرور سایت چیست

برای حفظ امنیت سرور خود، پیشنهاد می شود موارد زیر را پیگیری کنید تا به صورت استاندارد و حرفه ای، از اطلاعات خود کپی بگیرید. در ادامه به بررسی برخی از این موارد می پردازیم:

· عدم استفاده از سیستم مدیریت محتوای آپدیت نشده

· عدم استفاده از Module و کامپوننت های ناامن

· استفاده از ابزار امنیتی مبتنی بر فضای ابری

· رعایت نکات امنیتی مانند تنظیم سطح کاربری

نرم افزارهای نصب شده بر روی سرور

· عدم نصب نرم افزار، قالب، ماژول، کامپوننت با فایل شکسته یا قدیمی

· نصب نرم افزارهایی مانند میل سرور، وب سرور و...

· عدم نصب نرم افزارهایی که امکان ویروسی شدن کامپیوتر را بالا می برد.

· عدم استفاده از کدها و اسکریپت های ناامن

روش های کسب آپ تایم بالا

آپ تایم سرور سایت چیست

برای کسب سطح بالایی از Up time سرور باید عوامل بسیاری را در نظر بگیرید. مهم ترینِ این عوامل عبارتند از:

· انتخاب شرکت های هاستینگ معتبر

هنگامی که قصد انتخاب یک شرکت میزبان وب داشتید، دقت نمائید. زیرا این کار اصلا آسان نیست. اکثر شرکت های میزبان وب، قول آپ تایم 99.99% را به شما می دهند. اما در عمل به سختی می توانند این کار را عملی کنند. سعی کنید با تحقیق بسیار و با چشم باز این انتخاب را انجام دهید.

· استفاده از نرم افزارهای مانیتورینگ

با استفاده از سرویس جداگانه مانیتورینگ آپ تایم وب سایت، همواره بر روی فعالیت های سایت خود نظارت داشته باشید. برای این کار، کافیست در یک سایت مربوط به این سرویس، ثبت نام نمائید و با کمک یک فرم آنلاین، سطح نظارت خود را تنظیم کنید.

مطالب مرتبط: نرخ تبدیل یا Conversion rate چیست؟

زمانی که از نرم افزار مانیتورینگ آپ تایم وب سایت استفاده می کنید، این قابلیت را دارید که درخواست های HTTP که به سایت شما می رسند را به طور منظم زمان بندی کنید. این بدان معنی است که شما می توانید این نرم افزار را به صورتی پیکربندی کنید که به طور مداوم، وب سایت شما را مورد بررسی قرار دهد واگر وب سایت شما بنا به هر دلیلی با افت مواجه شود و یا از دسترس خارج شود، از طریق ایمیل به شما اطلاع رسانی می کند تا شما بتوانید در اولین فرصت اقدامات لازم را انجام دهید.

همچنین توجه داشته باشید که یک هاستینگ خوب باید به وسیله یک سیستم مانیتورینگ، توانایی کنترل و مدیریت کامل سرورهای خود را داشته باشد. و از تمامی اطلاعات سایت، نسخه پشتیبان تهیه کند و سرورهایشان در دیتاسنترهای ایمن قرار داشته باشد. تا در برابر نفوذ هکرها و عوامل دیگر دچار کاهش کیفیت نشوند.

آپ تایم سرور سایت چیست

ابزارهای ,Uptime robot , Monitor Us pingdom و WHSR تعدادی از نرم افزارهای رایگان مانیتوریگ سایت و سرور هستند که در این زمینه به کار میروند. همچنین با بررسی بازار جهانی درمی یابیم که سه نرم افزار مانیتورینگ Solarwinds, PRTG, managerEngine (OPmanager) به ترتیب سه نرم افزار برتر مانیتورینگ در دنیای امروز هستند. در ایران از نرم افزارهای متن باز ZABBIX و cacti و Naios بسیار استفاده می شود. شما با استفاده از این ابزارها می توانید مانیتورینگ HTTP ، مانیتورینگ Ping، مانیتورینگ سرور DNS، مانیتورینگ TCP و... را انجام دهید.

· بهبود امنیت سایت

محافظت از امنیت وب سایت یکی از مهم ترین فعالیت هایی است که باید در سایت ها انجام شود. زیرا هکرها می توانند برای شما مشکلات جدی به وجود آورند و با حمله های مخربانه downtime سایت شما را افزایش دهند. اگر بتوانید با انجام یک سری فعالیت های امنیتی، وب سایت خود را از حمله های امنیتی حفظ نمایید، به سادگی می توانید موجب افزایش uptime سایت خود شوید.

· سرعت وب سایت

سرعت بارگذاری سایت، یکی از عوامل مهم و موثر در سئو می باشد. که شما بایستی آن را در دستگاه های گوناگون بررسی نمائید و درصورت وجود مشکلات احتمالی، اقدام کنید. هنگامی که شما به سرعت بارگذاری سایت و عملکرد آن توجه نشان دهید، می توانید با دلایل متنوعی مواجه شوید که سبب ایجاد توقف در سایت شما می شوند.

· کاهش زمان بارگذاری سرور سایت

اختلال های غیرقابل پیش بینی بسیاری در سرور رخ می دهد. که باعث توقف و خرابی وب سایت شما می شوند. بنابراین بایستی برای کاهش زمان بارگذاری در سرور سایت خود اقداماتی انجام دهید که عبارتند از:

· کدهای خارجی را در سایت کاهش دهید.

· از حافظه پنهان (کش) به درستی استفاده نمائید.

· از پلاگین های غیرضروری و مخرب اجتناب کنید.

· حجم سایت خود را کاهش دهید.

· به جای استفاده از تصاویر در سایت خود، از کدهای CSS استفاده کنید.

مزایای آپ تایم سرور

تصور کنید که دارای وب سایتی هستید و محصولات خود را از طریق آن به فروش می رسانید و در واقع تجارت آنلاین انجام می دهید. در دسترس بودن سایت شما در هر لحظه، می تواند در میزان فروش شما بسیار مؤثر باشد.

ممکن است حتی با یک ساعت در دسترس نبودن سایت مبلغ بسیاری از درآمد خود را از دست دهید. زیرا که مشتریان به سادگی به وب سایت رقیبان شما رفته و در آنجا خرید خود را انجام می دهند. بنابراین در انتخاب هاستینگ خود بسیار دقت نمائید که آپ تایم مناسبی داشته باشد و در صورت از کار افتادگی سرور نیز بتواند آن را سریعاً رفع نموده و از پشتیبانی مناسبی نیز برخوردار باشد.

نحوه محاسبه درصد آپ تایم

آپ تایم سرور سایت چیست

آپ تایم بر اساس تعداد ساعاتی که سیستم (سرور) در طی یک دوره زمانی مشخص در دسترس است محاسبه می شود و به صورت درصد بیان می شود. فرض کنید ما در حال اندازه گیری زمان کارکرد یک سرور برای 356 روز هستیم. حال، بیایید فرض کنیم که در طول سال، هر ماه سرور یک ساعت از کار بیفتد. بنابراین، زمان آپلود وب سایت، مجموع ساعات سال (8760) که 12 ساعت آن کم می شود و برابر با 8748 ساعت می شود. که به صورت درصد 99.86% می باشد. این بدان معنی است که برای مدت زمان معین، سرور در 99.86٪ مواقع کار می کرد.

هر زمان که وب سرور قطع شود، وب سایت نیز از کار می افتد. در شرایط ایده آل، آپ تایم یک سرور 100% خواهد بود زیرا سرور به هیچ وجه خراب نمی شود. با این حال، حتی با وجود استفاده از سرویس های بهترین شرکت های هاستینگ جهان، 100٪ تقریباً غیرممکن می باشد. حتی بهترین شرکت های هاستینگ معمولاً 99٪ آپ تایم را تضمین می کنند.

بررسی آپ تایم سایت، در صورتی که توسط خود شما صورت بگیرد، کار بسیار سختیست، زیرا شما باید به صورت شبانه روزی سایت خود را بررسی کنید تا مدت زمان قطعی آن را بیابید.

به همین جهت ابزارهای بسیاری در این رابطه وجود دارد که به صورت اتوماتیک این کار را انجام می دهند. این ابزارها در دو مدل رایگان و پریمیوم وجود دارند، که شما باید با توجه به نیازتان یکی از آن ها را انتخاب نمائید.

نتیجه گیری

در این مطلب در مورد اصطلاحات آپ تایم و دان تایم و نحوه محاسبه آن ها صحبت کردیم. سپس دلایل اهمیت آپ تایم بالا و عوامل مؤثر در آپ تایم مورد بررسی قرار گرفت. همچنین در پایان تعدادی از ابزارهای کاربردی برای اندازه گیری آپ تایم و دان تایم معرفی گردید.

گروه تبلیغاتی ایده پردازان راویس، شما را در طراحی سایتی با آپ تایم بالا برای مطرح شدن کسب و کار آنلاین شما در عرصه های تجاری، یاری می کند.

امیدواریم این مطلب از سری آموزش ها برای شما مفید واقع شود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.