تفاوت هاست داخلی و خارجی در چیست؟

۴ بازديد

تفاوت هاست داخلی و خارجی

موضوع خرید هاست داخلی و خارجی، جزو بحث هایی است که همواره وجود داشته و احتمالاً در آینده نیز همچنان باقی بماند. به صورت کلی میتوان گفت انتخاب میان این دو نوع هاست در واقع تأثیر فوق العاده و تکان دهنده ای بر کسب وکار اینترنتی شما نخواهد داشت.

اساساً هاست های داخلی بر روی سرورهایی که در داخل ایران قرار دارند وجود دارد، اما سرور هاست خارج از ایران همان طور که از نامش پیداست، در کشور های دیگر نگهداری می شود.

در صورتی که برای شما ایرانی یا خارجی بودن هاست مسئله مهمی است، باید گفت که در صورت داشتن مشتریان داخلی و فارسی زبان، بهتر است از هاست های داخلی استفاده کنید، اگر نه هاست های خارجی برای میزبانی از مشتریان بین المللی مناسب تر خواهند بود.

برای بررسی دقیق تر این موضوع تا پایان این مقاله همراه ما باشید و یک بار برای همیشه تفاوت هاست داخلی و خارجی را متوجه شوید. در این مقاله مزایا و معایب هرکدام از این دو نوع هاست به خوبی بررسی شده و به شما کمک می کند تا انتخاب مناسب تری برای وب سایت خود داشته باشید.

معرفی هاست

هاست (Host) به بخشی از یک سرور می گویند که اطلاعات سایت بر روی آن قرار می گیرد. شما در فضای هاست می توانید صفحات وب سایت، تصاویر و انواع فایل های سایت را بارگذاری نمائید. به این ترتیب، کاربران در سراسر جهان، می توانند از سایت تان بازدید کنند. با خرید هاست در بستر وب، فضایی در اختیار خواهید داشت که محصولات تان را در آن قرار دهید.

مقایسه هاست داخلی و خارجی

تفاوت هاست داخلی و خارجی

معیار های سئو

سئوسایت به عوامل بسیاری بستگی دارد، اما دو عامل بسیار مهم همیشه تو وضعیت سئو وب سایت ها در موتور های جستجو حائزه اهمتیه که عبارت اند از:

· عامل اول در دسترس بودن دائمی و پایداری سایت

· عامل دوم امکان دسترسی آسان به صفحات سایت توسط ربات های موتور های جستجوگر

با توجه به اینکه سرورهای داخلی در دیتاسنترهای ایرانی نگهداری می شوند، در شرایطی مانند عدم دسترسی به اینترنت بین الملل و یا تحریم و توقیف و... که ارتباط ایران با شبکه های جهانی و موتورهای جستجوگر خارج کشور قطع می شود؛ نگرانی بابت عدم دسترسی به اطلاعات نخواهیم داشت. همچنین از آنجایی که سرورهای داخلی از لحاظ امنیت اطلاعاتی در سطح مطلوب تری قرار دارند، امکان ضبط و توقیف و تحریم سرور صفر درصد می باشد. از سوی دیگر تمام این موارد که منجر به از دسترس خارج شدن اطلاعات، داون تایم و... می شوند برای سئوی سایت مضرند. پس فاکتور آپتایم سرور میزبان وب تان را همیشه در نظر داشته باشید.

تفاوت هاست داخلی و خارجی

اما به دلیل وجود سرورهای گوگل در کشورهای اروپایی و برخورداری از شبکه بسیار منظم و با ثبات بیشتر، گاهی پیشنهاد می شود از هاست های خارجی استفاده نمائید تا سرعت مطلوبی را برای برقراری ارتباط گوگل با سایت خود داشته باشید.

پینگ تایم

اگر بخواهم هاست داخل و خارج از ایران را از نظر پینگ تایم مقایسه کنم، در ابتدا باید یک توضیح کوتاهی راجع به پینگ بدهم.

پینگ دستوری برای سنجش میزان فاصله میان دو دستگاه در شبکه است و مدت زمان مورد نیاز برای اتصال دستگاه ها به یکدیگر را بر حسب میلی ثانیه نمایش میدهد. سرعت پینگ بستگی به فاصله سیستم کاربر تا سرور دارد.

به دلیل اینکه سرور هاست های داخلی، در داخل کشور ایران قرار گرفته و معمولاً بازدیدکنندگان از سایت هم داخل ایران هستند و فاصله سرور و کامپیوتر بازدیدکننده از یکدیگر بسیار کم است. بنابراین سرعت بارگزاری اولیه سایت هایی که هاست داخلی دارند، بیشتر از هاست خارج از کشور می باشد. البته توجه نمائید که زیرساخت سرور میزبان وب شما هم فوق العاده حائز اهمیت است.

پهنای باند یا ترافیک ماهانه

تفاوت هاست داخلی و خارجی

برای مقایسه هاست داخلی و خارجی، از نظر پهنای باند و ترافیک ماهانه، باید در ابتدا درمورد پهنای باند توضیحاتی به شما بدهم.

پهنای باند میزان حجم داده ها و اطلاعاتی است که از سایت شما به سیستم کاربر منتقل می شود. پهنای باند بالا میتواند به آسانی تمامی نیازهای یک سایت بزرگ را برآورده کند. در حال حاضر به دلیل قیمت بالای پهنای باند، این فاکتور در انتخاب هاست بسیار حائز اهمیت است.

همچنین به دلیل پایین بودن قیمت اینترنت به ویژه در کشور های اروپایی برخی بر این باورند که هاست خارجی، پهنای باند بالاتر و با کیفیت تری نسبت به هاست داخلی در اختیار کاربر میدهد.

سرعت پورت سرور

منظور از سرعت پورت در هاست های ایران و خارج از ایران، سرعت اینترنتی است که در اختیار سرورها قرار می گیرد. در سرورهای معمولی اصولاً سرعت پورت 1 گیگابایت می باشد. پس یکی از فاکتورهای مهم پیش از انتخاب سرویس هاست مناسب، بررسی سرعت پورت است. هاست های خارجی به علت دسترسی به سرعت بالاتری از اینترنت، سرعت پورت سرور بیشتری نسبت به هاست های داخلی دارند.

کیفیت سخت افزاری

معمولاً هنگامی که شرکت ارائه دهنده خدمات، سرور با کیفیت در اختیار کاربر قرار می دهد، فرقی نمی کند که در ایران باشد یا خارج. شرکت هاستینگ مناسب و قابل اطمینان همیشه سعی در خرید و نصب بهترین و با کیفیت ترین سخت افزار های روز دنیا می کند. پس از لحاظ سخت افزاری هیچ تفاوتی میان هاست داخلی و خارجی وجود ندارد.

امنیت نگهداری اطلاعات

امنیت نگهداری از اطلاعات پارامتری بسیار مهم جهت انتخاب هاست داخلی و خارجی محسوب میشود. سایت های دولتی که داخل آن ها اطلاعات و منافع ملی وجود دارد، معمولاً از هاست های داخل ایران استفاده می کنند. زیرا در این صورت خطر تحریم و پاک شدن اطلاعات کاملاً به صفر میرسد. در واقع در صورتی که شرکت هاستینگ شما، همواره از تمامی اطلاعات هاست شما بکاپ گیری کند و امنیت نگهداری اطلاعات شما را به صورت کامل تامین کند، دیگر هیچ نگرانی در استفاده از هاست وجود نخواهد داشت.

نکات مهم در انتخاب هاست داخلی یا خارجی

تفاوت هاست داخلی و خارجی

1. چه هاست شما در داخل ایران باشد و چه در خارج از کشور، سایت شما در سراسر جهان در دسترس خواهد بود. پس از این بابت نگران نباشید.

2. هردو هاست داخلی و خارجی از تمام دامنه ها چه داخلی (.ir) و چه دامنه های بین المللی پشتیبانی می کنند.

3. در صورتی که سایت شما با موتورهای جستجو در ارتباط نیست (مانند سایت سازمان سنجش و...) می توانید از هاست داخلی استفاده نمائید و اگر سایت شما با موتورهای جستجو در ارتباط است، بهتر است از هاست خارجی استفاده کنید.

4. امکان انتقال دامنه از هاست خارجی به هاست داخلی و بالعکس همواره وجود دارد. در صورتی که اخیراً اقدام به راه اندازی سایت کرده اید و میخواهید در موتورهای جستجو بهتر دیده شوید، توصیه می کنم ابتدا از هاست های خارجی استفاده نمائید و پس از آن که سایت شما در موتورهای جستجو به اندازه کافی دیده شد و نیاز به هاست داخلی داشتید به آسانی میتوانید دامنه خود را به هاست داخلی انتقال دهید. برای درک بهتر مورد دیده شدن مطالب سایت در موتورهای جستجو میتوانید مقاله دلایل عدم ایندکس سایت در گوگل را مطالعه نمائید.

5. بسیاری از کاربران تصور میکنند که در صورت خرید هاست داخلی، امکان استفاده از نرم افزار های غیرقانونی و بدون مجوز وجود دارد. به این معنی که به دلیل تحریم بودن ایران و اینکه تولیدکنندگان خارجی نمیتوانند از آن ها شکایت یا پیگیری کنند، حق کپی رایت تولیدکنندگان خارجی را نقض کنند. در صورتی که چه از هاست ایران استفاده کنید و چه از هاست خارج از ایران، حتما می بایست به قوانین کپی رایت احترام بگذارید.

کلام آخر

در آخر باید گفت که این نیاز وب سایت شماست، که تعیین میکند کدام هاست برای شما مناسب است. بسیاری از کاربران تصور میکنند که هاست داخل ایران تفاوت چشمگیری نسبت به هاست خارج از ایران دارد. اما حقیقت این است که اگر شما یک هاست با کیفیت تهیه کنید، تفاوتی نمیکند که داخلی باشد یا خارجی، همواره می توانید سرعت بسیار بالایی را تجربه کنید.

هاستی را انتخاب نمائید که بر روی سرورهای قدرتمند و معتبری است، سرور آپتایم بالایی دارد و نگران از دست رفتن اطلاعات سایت یا خرابی سرور نیستید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.